1403/01/10 03:34


306167
تاریخ انتشار: 1401/05/11 08:23
منابع مطلع آمریکایی می‌گویند سرکرده سازمان تروریستی القاعده در خانه یکی از دستیاران ارشد وزیر امور داخله طالبان هدف قرار گرفت و از موشک «هِل‌فایر» برای این حمله استفاده شد.

 بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره کشته‌شدن «أیمن الظواهری» سرکرده سازمان تروریستی القاعده در حمله پهپادی آمریکا به کابل، روزنامه «نیویورک‌ تایمز» بامداد سه‌ شنبه جزئیات بیشتری از این حمله منتشر کرد.

 

نیویورک تایمز به نقل از مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا نوشت: «ایالات متحده در یک حمله با هواپیمای بدون سرنشین، سرکرده القاعده و طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را در افغانستان کشت».

این منابع به این روزنامه گفتند: «ایمن الظواهری در حمله کابل کشته شد که اولین حمله در افغانستان از زمان خروج نیروهای آمریکایی در سال گذشته و یک پیروزی تبلیغاتی بزرگ برای تلاش‌های دولت بایدن در مبارزه با تروریسم است».

مقامات مذکور - که نام یا سمت آنها فاش نشد - تاکید کردند: «این حمله توسط سیا انجام شد نه ارتش آمریکا. این حمله موفقیت آمیز بود و تلفات غیرنظامی در پی نداشت. با سقوط کابل به دست طالبان، سیا تلاش‌های مخفیانه‌ای را برای یافتن الظواهری آغاز کرد و معتقد بود که بازگشت طالبان به قدرت او را کمتر محتاط می‌کند».

به گفته یکی از تحلیلگران آمریکایی، خانه‌ای که الظواهری در آن هدف قرار گرفت متعلق به یکی از دستیاران ارشد «سراج‌الدین حقانی» وزیر امور داخله دولت طالبان بود؛ وزیری که مقامات آمریکایی می‌گویند به شخصیت‌های ارشد القاعده نزدیک است.

این تحلیلگر گفت که تصاویر این حمله منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از اصابت یک موشک «آر.ایکس ۹» از نوع موشک‌های «هِل‌فایر» است که مجهز به تیغه‌های بلند با هدف کشتن اهداف با انرژی جنبشی برای به حداقل رساندن آسیب‌های جانبی عمده است.

نیویورک‌تایمز در ادامه به نقل از منابع مذکور نوشت: «بازگشت الظواهری به افغانستان پرسش‌هایی را در مورد تعهد طالبان به دور نگه‌داشتن القاعده از این کشور ایجاد می‌کند. الظواهری فکر می‌کرد که ما نمی‌توانیم او را ردیابی کنیم، اما اشتباه می‌کرد».

در این گزارش آمده است: «دولت ایالات متحده هم‌اکنون در حال بازنگری در سیاست خود در مورد حملات پهپادی علیه اهداف تروریستی است. در حالی که ارتش آمریکا به طور کلی حملاتی را در مناطق جنگی ایجاد شده انجام می‌دهد، سیا عملیات را در مناطقی انجام می‌دهد که ایالات متحده خواهان محرمانه‌بودن اقدامات خود است».

این روزنامه در پایان نوشت: «از آنجا که دولت طالبان با هرگونه حمله هواپیماهای بدون سرنشین در قلمرو خود مخالف است، ایالات متحده ممکن است استفاده از سیا را برای انجام عملیات ترجیح داده باشد. در حالی که سیا پهپادهای خود را دارد، از پهپادهای نظامی نیز استفاده خواهد کرد، که با ورود هواپیما به حریم هوایی که هواپیماهای وزارت دفاع مجاز به انجام آن نیستند، اختیارات حملات به آژانس واگذار می شود».

بامداد سه‌شنبه بود که یک مقام ارشد دولت آمریکا بامداد سه‌شنبه با تایید انجام حمله پهپادی به هدفی در کابل، گفت در این حمله یک عضو ارشد سازمان تروریستی «القاعده» از بین رفت.

همزمان، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز به نقل از منابع امنیتی و اطلاعاتی در دولت آمریکا نوشت: «در حمله روز یکشنبه آمریکا به کابل در افغانستان، ایمن الظواهری سرکرده سازمان تروریستی القاعده کشته شده است».

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی روز یکشنبه به هدفی در کابل، پایتخت افغانستان پرداخت.

بایدن طی نشست خبری در کاخ سفید گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود».




Copy Right 2013 Artmis.ORG