1403/01/09 16:22


306658
تاریخ انتشار: 1401/06/29 00:35
نامه فیفا به فدراسیون فوتبال ایران؛ چرا پول ویلموتس را پرداخت نکرده‌اید؟/دانشجویان چند دانشگاه در پی درگذشت مهسا امینی تجمع کردند/برکناری رئیس پلیس امنیت اخلاقی؟ / پلیس: به ما چنین خبری اعلام نشده/کیهان: خاتمی و اصلاح طلبان از مرگ مهسا امینی خوشحالند/دستور اژه‌ای برای بررسی دوربین‌های خصوصی و عمومی در ماجرای مهسا امینی

عصرجهان- تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد

خداحافظی شبنم فرشادجو با بازیگری در ایران

شبنم فرشادجو با انتشار متنی در صفحه اینستاگرامش نوشت: دیگر به عنوان بازیگر در ایران کار نخواهم کرد. شبنم فرشادجو در صفحه اینستاگرامش نوشت: مهم نیست کجای جهانم، مهم اینه که عاشق وطنم هستم و دیگر به عنوان بازیگر در ایران کار نخواهم کرد؛ فرشادجو به تازگی در اقدامی اعتراضی در واکنش به مرگ مهسا امینی کشف حجاب کرده است.

راه متفاوت رئیسی از احمدی‌نژاد در نیویورک: شواهدی در خصوص هولوکاست وجود دارد که باید تحقیق شود
رئیس جمهوری ایران در مصاحبه با شبکه سی بی اس نیوز آمریکا در آستانه سفر به نیویورک تاکید کرد، به خاطر پیمان شکنی آمریکایی‌ها، توافق بدون تضمین برای ما بی‌معناست. وی در پاسخ به سوالی راجع به هولوکاست و اینکه آیا به هولوکاست اعتقاد دارد یا نه، گفت: مسائل تاریخی باید توسط محققان و تاریخ شناسان مورد بررسی و کنکاش قرار بگیرد. یک نشانه‌هایی نیز وجود دارد که چنین اتفاقی (هولوکاست) افتاده که باید توسط محققان و مورخان دقیق بررسی شود.

یک منبع آگاه در دفتر رئیس‌جمهور سابق: نامه روحانی به آیت‌الله محقق داماد کذب است

ایلنا نوشت: یک منبع آگاه در روابط عمومی دفتر حجت‌الاسلام حسن روحانی، با تکذیب نامه رئیس‌جمهور سابق به آیت‌الله محقق داماد گفت: هدف از این تحرکات و عملیات‌ روانی پیش‌پا افتاده، انحراف افکار عمومی از واقعه‌ی دردناکی است که جان عزیز دختر ایران، مهسا (ژینا) امینی را گرفت و وطن را به سوگ نشاند.

 

ستاد امر به معروف: دستگیری، پرونده سازی و دادگاهی شدن از موضوع مقابله با بدحجابی حذف شود


ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعلام کرد، این ستاد تاکید دارد برای رفع معضل بدحجابی باید مساله جرم بودن بدحجابی که نیاز به دستگیری و پرونده سازی و دادگاهی شدن دارد، برداشته شود و بر اساس طرح جامع عفاف و حجاب با نگاه تخلف با بدحجابی برخورد شود که حل مساله بدون هرگونه تنش اجتماعی کمک می‌کند. در بیانیه ارسالی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با امضای سیدعلی خان محمدی، سخنگوی این ستاد آمده است:ستاد امربه معروف و نهی از منکر همچنان تاکید دارد برای رفع معضل بدحجابی باید مساله جرم بودن بدحجابی که نیاز به دستگیری و پرونده سازی و دادگاهی شدن دارد، برداشته شود و بر اساس طرح جامع عفاف و حجاب با نگاه تخلف با بدحجابی برخورد گردد که حل مساله بدون هرگونه تنش اجتماعی کمک می‌کند، البته دشمنان مایلند همیشه تنش‌های اجتماعی وجود داشته باشند.

فارس: معترضان سنندجی معتقدند مهسا امینی شکنجه شده
خبرگزاری فارس نوشت: غروب روز یکشنبه حدود ۵۰۰ تن از مردم سنندج با حضور در پیاده‌راه فردوسی در اعتراض به جان باختن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز تجمع کردند. خبرگزاری فارس در ادامه نوشت: «این راهپیمایی اعتراضی از محدوده پر ازدحام پیاده‌راه فردوسی آغاز و به میدان آزادی سنندج ختم شد. گفتگو با برخی معترضین نشان می‌دهد که بسیاری از آن‌ها معتقدند مهسا امینی تحت شکنجه فوت کرده است. این افراد عمدتا یا توضیحات پلیس را نشنیده اند یا نسبت به آن قانع نشدند. در این تجمع برخی از افراد با سر دادن شعار‌هایی علیه مسئولین کشور تلاش می‌کردند تجمع را جهت دهی سیاسی کنند. این افراد شیشه‌های چند خودرو پارک‌شده را شکستند و چند سطل زباله را آتش زدند. با این حال مشخص بود که پلیس بنا دارد با تجمع کنندگان مدارا کند؛ اگرچه در چند مورد برای متفرق کردن جمعیت مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد. برخی افراد توسط پلیس بازداشت شدند.»

دستور اژه‌ای برای بررسی دوربین‌های خصوصی و عمومی در ماجرای مهسا امینی
حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قضایی ضمن ابراز همدردی با خانواده مرحومه مهسا امینی افزود: در روز‌های اخیر این دخترخانم ۲۲ ساله به رحمت خدا رفت که البته چگونگی فوت وی در دست بررسی است و همدردی بسیار فراگیر و دلسوزانه‌ای با خانواده این مرحومه شد. وی گفت: مردم، مسئولین، قوه قضاییه، قوه مجریه، قوه مقننه و سایر دستگاه‌ها با این خانواده همدردی کردند و البته پیگیری این پرونده ادامه دارد. محسنی‌اژه‌ای افزود: وظیفه قوه قضاییه و برخی مسئولین دیگر این است که موضوع را جدی پیگیری کنیم که چه اتفاقاتی رخ داده و این خانم فوت کرده است. وی ادامه داد: از لحظه اطلاع از وقوع فوت این خانم قوه قضاییه با جدیت در کار پیگیری مساله است و تاکید شده ابعاد پرونده با دقت و موشکافانه بررسی شود. ضمن این که پزشکی قانونی هم در حال پیگیری است و همه اقدامات اولیه از جمله نمونه برداری از پیکر این خانم و ارسال به آزمایشگاه انجام شده که باید منتظر نتیجه آزمایش ها باشیم. رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: با دادستان تهران صحبت کرده ام که موضوع از نقطه تذکر به این خانم و هدایت وی به محل دیگر به صورت ویژه بررسی کند و همه دوربین‌های عمومی و خصوصی مکان‌های مورد تردد بررسی شود.

سردار رحیمی: ماموران گشت ارشاد دوربین دارند، اما در مورد مهسا امینی فاقد دوربین بودند
رئیس پلیس تهران در پاسخ به اینکه آیا در زمان دستگیری مهسا امینی لباس وی به مانند لباسش در فیلم‌های دوربین‌های مدار بسته مقر انتظامی بود یا خیر، گفت: خیر. ماموران گشت ارشاد به دوربین‌های البسه خود مجهز هستند، اما در این مورد فاقد دوربین بودند.

رئیسی به شبکه CBS امریکا: زنان در ایران به عنوان یک امر خودجوش حجاب را رعایت می‌کنند
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی CBS اظهار داشت: آنچه مسلم است اینجا کسی نسبت به زندگی خصوصی مردم کاری ندارد و به هیچ عنوان تعرضی نسبت به زندگی خصوصی افراد ندارند. در مسائل اجتماعی هم مردم خودشان رعایت می‌کنند یعنی می‌دانند قانونی وجود دارد و به این قانون همه پایبند هستند. اگر در مواردی هم خلاف قانون دیده شود تاکید شده که به هیچ عنوان کسی حق ندارد که برخورد‌های فراقانونی و خلاف مقررات داشته باشد. در واقع می‌شود گفت صد‌ها سال مردم این مرز و بوم با حجاب، عفت و با رعایت حریم‌های لازم زندگی کرده اند. این موضوع مربوط به این ۴۰ سال هم نیست. شما اگر تاریخ ملت ایران را درست مطالعه کنید می‌بینید که سال‌ها و قرن‌ها زنان ما با اخلاق عفیفانه زندگی کرده اند و این موضوع مربوط به الان نیست. الان هم این روحیه را مردم عزیز ما و زنان و دختران ما دارند و لذا خودشان همواره به عنوان یک امر خودجوش آن را رعایت می‌کنند.

رئیس دادگستری تهران: به دروغ‌پردازی‌ها در ماجرای مهسا امینی رسیدگی می‌شود
رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: به هیئت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی دادگستری استان تهران دستور داده شده که تمامی اتفاقات رخ داده برای مرحومه امینی را از زمان بدو احضار ایشان تا انتقال به مقر انتظامی و برگزاری کلاس توجیهی و همچنین انتقال به بیمارستان، با دقت بررسی کنند و گزارش بررسی‌های خود را به صورت مستند و مستدل ارائه دهند. وی تاکید کرد: در کنار رسیدگی به اصل ماجرا به موضوع دروغ پردازی‌ها در مورد این واقعه نیز با جدیت رسیدگی می‌شود.

شکایت ایران از آمریکا در لاهه ازسر گرفته شد
اولین جلسه رسیدگی دیوان بین المللی دادگستری به پرونده "برخی اموال ایران علیه آمریکا" امروز در محل دیوان در کاخ صلح (لاهه هلند) برگزار شد. وکلای ایران تحت سرپرستی توکل حبیب‌زاده رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری لایحه ایران را ارایه کردند. در پی توقیف حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار اموال ایران دعوایی از سوی جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده در سال ۱۳۹۵ در دیوان بین‌المللی دادگستری اقامه شد. جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده روز پنج‌شنبه خواهد بود.

ممنوعیت استفاده از عنوان «گام دوم انقلاب» در تشکل‌های سیاسی
دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی گفت: استفاده از عنوان «گام دوم انقلاب» یا عناوین مشابه در احزاب و تشکل‌های سیاسی ممنوع است. عبدالله مرادی در نشست خبری امروز خود با اشاره به برگزاری پنجمین جلسه کمیسیون ماده احزاب در سال جاری، اظهار کرد: دولت نسبت به احزاب و تشکل‌های سیاسی رویکرد تسهیل کنندگی دارد و تلاش دارد فعالیت احزاب، تشکل‌ها و نخبگان سیاسی در فرآیند‌های قانونی خود به سهولت انجام شود. احزاب باید بتوانند ایده‌ها و طرح‌های خود را آزادانه بیان کنند و همچنین نسبت به مواضع و اقدامات خود مسئولیت پذیر باشند. وی ادامه داد: خانه احزاب محور نشاط سیاسی است و دولت از ابتدای کار با تلاش خانه احزاب سعی در حمایت از احزاب داشته و از فعالیت‌های احزاب استقبال کرده است.

کیهان: خاتمی و اصلاح طلبان از مرگ مهسا امینی خوشحالند
حسین شریعتمداری در کیهان نوشت:مدعیان اصلاحات نظیر محمد خاتمی، جهانگیری، عبدالله نوری، جبهه اصلاحات، حزب اتحاد ملت، حزب کارگزاران و یک مشت آدم‌ها و گروه‌های دم دستی دیگر، نه فقط از فوت خانم مهسا امینی متأسف نیستند بلکه از این اتفاق ناگوار خشنود و خوشحال نیز هستند و این رخداد تاسف‌آور را فرصتی برای خالی کردن عقده‌های فرو خورده خود از پیروزی‌های چشمگیر اسلام و انقلاب و مخصوصاً حماسه بی‌نظیر راهپیمایی اربعین تلقی می‌کنند.

تدوین طرح جلوگیری از آزار‌های گشت ارشاد در مجلس
معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس با تاکید بر اینکه «گشت ارشاد باعث روگردانی مردم از حجاب شده است» از تدوین طرحی در بهارستان خبر داد که جلوی آزار‌های گشت ارشاد را می‌گیرد. گشت ارشاد، هیچ محمل قانونی ندارد و مشخص نیست مبتنی بر کدام ردیف قانونی این گشت‌ها فعالیت می‌کنند. تنها قانون حجاب وجود دارد که در آن اشاره‌ای به گشت ارشاد نشده است. گروهی از نمایندگان به دنبال آن هستند که با پایان تعطیلات مجلس طرحی را در این زمینه برنامه‌ریزی کرده تا مردم دیگر آزاری از گشت‌های ارشاد نبینند. برخی مسئولیت این فاجعه را متوجه شخص وزیر کشور می‌دانند، اما به نظر من موضوع ریشه‌ای‌تر از عملکرد وزیر کشور است و باید سرچشمه‌ها را اصلاح کرد. / اعتماد

وضعیت رئیسی در سفر نیویورک بسیار دشوار و بغرنج است
عبدالرضا داوری، فعال رسانه ای: وضعیت رئیسی در سفر نیویورک بسیار دشوار بغرنج است. او برای اولین بار از محیط گلخانه‌ای که یک تیم سیاسی خاص، پنج سال است برایش ساخته، خارج شده و ناگهان در محیطی باز، با خبرنگاران و رسانه‌هایی مواجه می شود که همه سکنات و کلماتش را با تیزبینی و البته چاشنی شیطنت، ثبت و ضبط خواهند کرد.

مسکن نصف هزینه‌های تهرانی‌ها!
بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار: نسبت هزینه خالص مسکن به هزینه‌های خانوار‌های شهری کل کشور در سال ۱۴۰۰ برابر ۳۷درصد بوده است. بیشترین نسبت مربوط به خانوار‌های شهری استان تهران با  ۴۹.۸درصد است و اصفهان با ۴۷ و فارس با ۳۹.۵درصد و البرز با ۳۸.۱درصد که بالاتر از متوسط کشوری هستند، در رده‌های ۲ تا ۴ قرار دارند.۳ استان کهگیلویه و بویراحمد با ۲۱.۵، چهارمحال و بختیاری با ۲۱.۲ و خراسان جنوبی با ۲۰.۲ درصد ۳ استان انتهایی این لیست هستند.

چرا ایران موضعی درباره مرگ ملکه انگلیس نشان نداده است؟
سخنگوی وزارت خارجه:ایران از نظر پروتکلی، متناسب با روابط دوجانبه و هم از منظر عمل متقابل در مناسبت‌های مشابه، براساس عرف رایج دیپلماتیک عمل کرده است. مناسبات بین کشور‌ها در خلأ شکل نمی‌گیرد. مبتنی بر چارچوب‌های مناسبات دوجانبه و مبتنی بر اعراف شناخته شده و نزاکت دیپلماتیک عمل کردیم. امیدوارم در دوران پیش‌رو شاهد ارتقای مناسبات دیپلماتیک دو کشور باشیم.

برکناری رئیس پلیس امنیت اخلاقی؟ / پلیس: به ما چنین خبری اعلام نشده
سرهنگ علی صباحی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ: هیچ گونه خبری در خصوص تودیع «سرهنگ میرزایی رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ» به مرکز اطلاع‌رسانی رسانی پایتخت اعلام نشده است. برخی منابع خبری از برکناری سرهنگ میرزایی رئیس پلیس امنیت اخلاقی و جایگزین سرهنگ محمدنژاد به جای او خبر داده‌اند. با این حال واکنش مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ دقیقاً مشخص نمی‌کند که چنین اتفاقی رخ داده است یا خیر؟ او صرفاً اعلام کرد که هیچگونه خبری در این باره «به مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت اعلام نشده است.» /تسنیم


دانشجویان چند دانشگاه در پی درگذشت مهسا امینی تجمع کردند
خبرگزاری تسنیم: جمعی از دانشجویان در چند دانشگاه تهران، در اعتراض به ماجرای درگذشت مهسا امینی تجمع کردند و خواستار روشن شدن ابعاد این حادثه شدند. دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران (دانشکده هنر)، دانشگاه شهید بهشتی، تربیت مدرس این دانشگاه نیز روز گذشته در این زمینه تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.


نامه فیفا به فدراسیون فوتبال ایران؛ چرا پول ویلموتس را پرداخت نکرده‌اید؟
فدراسیون جهانی فوتبال در نامه‌ای به فدراسیون کشورمان خواهان توضیحات درباره عدم پرداخت پول مارک ویلموتس شده است. روز ۵ مرداد دادگاه حکمیت ورزش (CAS) رأی پرونده شکایت مارک ویلموتس از ایران را صادر و فدراسیون ایران را به مبلغ سه میلیون و ۳۲۵ هزار یورو که به آن ۵ درصد سود سالیانه اضافه می‌شود، محکوم کرد. مدتی بعد دستیاران این مربی بلژیکی نیز حکم ۳۵۴هزار یورویی علیه فدراسیون ایران گرفتند. این در شرایطی است که پیش از این ویلموتس و دستیارانش ۲ میلیون یورو دریافت کرده بودند. /تسنیم

ابتلای ۱۳ نفر به وبا در اصفهان
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:۱۳ اصفهانی به وبا مبتلا شده‌اند. بیشتر افراد مبتلا از عراق بازگشته‌اند. وبا از طریق آب و گاهی خوراکی آلوده از جمله میوه‌ها و سبزی‌ها منتقل می‌شود. /ایسنا

واکنش بانک مرکزی به خبر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان
سخنگوی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان نداشته است. پیرو انتشار برخی گزارش‌ها در مورد بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌ها مبنی بر افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان، به اطلاع می‌رساند بانک مرکزی هیچ گونه بخشنامه‌ای در این زمینه نداشته است. آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این خصوص، آذر ۱۳۹۹ صادر شده و همچنان معتبر و لازم الاجراست.

وزارت اقتصاد: رشد خلق پول توسط بانک‌ها ۵۷ درصد کاهش یافت
وزارت اقتصاد اعلام کرد: کاهش رشد خلق پول توسط بانک‌ها، یکی از آثار اعمال سیاست‌های بانک مرکزی برای مهار نقدینگی است که رشد مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها از ۱۹ درصد در ۵ ماه نخست سال گذشته به ۸٫۲ درصد در ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۱ کاهش یافت که افت ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد.

نماینده مجلس: مردم از کیفیت لوازم یدکی خودرو گلایه‌مند هستند
سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در حال حاضر گلایه‌هایی درباره کیفیت پایین لوازم یدکی مطرح می‌شود، گفت: با وجود اینکه قطعات یدکی نو هستند، به سرعت از رده خارج می‌شوند و از آنجا که برخی قطعات مصرفی هستند و شامل گارانتی نمی‌شود، موجب دغدغه و تحمیل هزینه به مشتریان می‌شود.

انبوه‌سازان: شهرداری‌ها پای کار نیستند
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر این‌که مسکن مهر با همه کم و کاستی‌ها، خروجی‌هایی داشت و منجر به خانه‌دار شدن مردم شد، اظهار کرد: یکی از الزامات دیگر نهضت ملی مسکن همکاری دستگاه‌های اجرایی است. این دستگاه‌ها باید زمین‌های خود را در اختیار وزارت راه قرار دهند. از سوی دیگر، شهرداری‌ها نیز باید پای کار باشند به‌خصوص در بحث صدور پروانه‌ها. متاسفانه شهرداری‌ها پای کار نهضت ملی مسکن نیستند. مرتضوی با اشاره به این‌که اولویت شهرداری‌ها، کسب درآمد است و توجهی به توسعه مسکن ندارند، افزود: تا زمانی که دستگاه‌های دولتی از جمله دستگاه‌های خدمات رسان با نهضت ملی مسکن همراه نباشند، پیشرفت این طرح کٌُند و نامحسوس خواهد بود.

دولت بنزین را گران نمی‌کند
وزارت نفت اعلام کرد: با وجود تکذیب چند باره گرانی بنزین، همچنان برخی منتقدان بر این موضوع به عنوان دستاویزی برای حمله به دولت سیزدهم استفاده می‌کنند، در حالی که دولت در طول مدت مسئولیت خود نشان داده در ارتباط با افکار عمومی شفاف بوده و برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

پیش‌بینی کاهش نرخ تورم به کمتر از ۳۰ درصد 
علی اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس گفت: پیش‌بینی من این است که انشاءاالله در سال ۱۴۰۲ تورم اقتصادی در کشور به ۳۰ درصد و حتی پایین‌تر از آن برسد. وی افزود دولت آقای رئیسی با تورم بیش از ۵۰ درصدی کار خود را آغاز کرد، اما با کنترل هزینه‌ها و عدم استقراض از بانک مرکزی و و عدم استفاده تنخواه باعث شد تا با عدم چاپ اسکناس نقدینگی کشور حدود دوازده و نیم درصد کاهش پیدا کند.

علیزاده اظهار داشت: در زمان آغاز به کار دولت آقای رئیسی تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد بود که در شهریور ۱۴۰۱ این میزان به حدود ۴۰ درصد کاهش یافت.  این توفیقات در دولت آقای رئیسی در حالی حاصل شده که در مرداد ۱۴۰۰ حدود ۴۳ درصد از کارخانه جات تعطیل بودند و تنها سه درصد از کارخانه‌ها سه شیفت کار می‌کردند و عملاً تولید کشور خوابیده بود. علاوه بر این، دولت آقای رئیسی ارث بدهی‌های به جا مانده از دولت قبل و ماهانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت اصل و سود اوراق فروخته شده در دولت قبل هزینه می‌کند.

منبع:تابناک




Copy Right 2013 Artmis.ORG