1403/02/06 15:24


3342
تاریخ انتشار: 1393/10/21 09:51
تاجگردون:
مردم باید بدانند که نماینده های مجلس، نماینده های مردم هستند و می بایست ما نمایندگان نیز حواسمان به مردم باشد و به آنها توجه کنیم تا مبادا در سیاستهای ما له شوند و ما به حتم به این موضوع بسیار توجه خواهیم کرد و این قول را خواهیم داد که در کمیسیون تلفیق و مجلس، به دغدغه هایشان بطور ویژه دقت خواهیم کرد

عصرجهان: رییس کمیسیون تلفیق بودجه 94، با حضور در برنامه اقتصاد ایران که شب گذشته بطور زنده از شبکه 5 سیما روی آنتن رفت در رابطه با ویژگی های بودجه پیشنهادی دولت به سوالاتی در این زمینه پاسخ گفت.

نماینده مردم گچساران و باشت با بیان اینکه دولت همانند سال گذشته به قول خودش و البته به قانون وفادار ماند و بودجه را به موقع تقدیم مجلس کرد، تصریح نمود: طبق برنامه زمانبندی، کمیسیون تلفیق تا دو روز آینده کار خود را برای بررسی بودجه 94 آغاز خواهد کرد.
غلامرضا تاج گردون همچنین در رابطه با خاص بودجه سال 94 اظهار داشت: بودجه امسال خاص شد و آن هم به دلیل یک فاکتور بسیار مهم است که متغییر برون زا مهمی محسوب می شود که باید آثارش را کم کنیم و آن نیز قیمت نفت در دنیا است.
تاج گردون همچنین در این رابطه و در ادامه بیان داشت: در بودجه 94 اتکا به نفت کاهش داشته است یا به عبارتی کنترل شده است. در سال 93 قیمت هر بشکه نفت را در بودجه روی 100 دلار بستیم و امسال به زیر 50 دلار آمده و این موضوع بودجه 94 را خاص کرده است و بعبارتی عایدهای ما از محصولات نفتی نصف شده و این تنظیم بودجه را سخت خواهد کرد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که در صورت پایین آمدن بیشتر قیمت نفت حتی زیر قیمت پیشنهادی دولت، مجلس چه راهکاری خواهد اندیشید گفت: بودجه تعادل دارد، یعنی منابع و مصارف با هم همخوانی دارند و در صورتیکه این تعادل بهم بخورد می بایست منابع و مصارف را تنظیم کنیم تا با کسری بودجه روبرو نشویم. تا جایی که بتوانیم سعی می کنیم که این موارد را تنظیم کرده و این باعث می شود که فشار روی دولت هم کمتر شود و دولت نیز درصورتیکه با کمبود بودجه مواجه شود می بایست کسری را به شیوه های مختلف جبران سازد.
تاج گردون ادامه داد: مردم و فعالین اقتصادی و کسانیکه می بایست درآمدهای مالیاتی شان را پرداخت کنند اگر به حق و حقوق جامعه بی تفاوت باشند قاعدتاً اثر منفی بر اقتصاد داشته و وضعیت ضعیف آن را تشدید خواهد کرد، پس مردم باید در قضیه اقتصاد مقاومتی همکاری نمایند و چیزهایی که در حال اتفاق است را لمس کنند و این موضوع به دولت نیز بستگی دارد و اگر ولخرجی کنند و منابع به هدر برود، مردم نیز به طبع آن ممکن است که رعایت نکنند اما بالعکس اگر مردم ببینند که دولت تصمیم قاطعانه ای برای اقتصاد مقاومتی دارد به حتم همکاری های لازم را خواهند داشت تا کشور از بحران اقتصادی عبور کند.
رییس کمیسیون تلفیق بودجه 94 با اشاره به اینکه نقدینگی نشانه تقاضای بالقوه جامعه است گفت: وقتی نقدینگی افزایش یابد، تقاضای بالقوه در جامعه بالا می‌رود و اگر عرضه کالا و خدمات به‌‌ همان سرعت و شیبی که تقاضا در جامعه افزایش یافته، با افزایش مواجه نشود، باعث تورم در جامعه می‌شود و یا اینکه جامعه در معرض تورم بالقوه قرار می‌گیرد که در سالهای بعد این تورم ظاهر می‌شود.
نماینده مردم گچساران و باشت در پاسخ به اینکه به نظر نمی رسد سال آینده میزان یارانه های پرداختی به مردم افزایش پیدا کند و یا فاز دوم هدفمندی اجرا شود، گفت: دولت با وجود ابلاغ قانون بودجه 93 و اجرای فاز دوم هدفمندی، فقط قیمت حامل‌های انرژی را افزایش داد اما نه رقم یارانه نقدی را بالا برد و نه یارانه ثروتمندان را حذف کرد. استدلال دولت در این باره این است که فعلا امکان شناسایی پردرآمدها را ندارد؛ با این حال در نهایت و به احتمال زیاد یارانه نقدی یکسان به همه ایرانیان تا پایان سال پرداخت می‌شود و باید به انتظار سال آینده ماند و دید دولت در این باره چه خواهد کرد.
رییس فراکسیون توسعه و آبادنی زاگرس نوین با بیان این‌که آمار دولت نشان می‌دهد منابع کافی برای پرداخت یارانه به همه افراد وجود ندارد، تصریح کرد: در زمان بررسی بودجه قطعاً ساماندهی هدفمندی یارانه‌ها را دنبال خواهیم کرد، زیرا تا این اتفاق نیفتد اصلاً کار پیش نمی‌رود.
تاج گردون در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا امکان شناسایی افراد پر در آمد وجود دارد گفت: دولت بارها اعلام کرده است که حدود 10میلیون را شناسایی کرده است و اینکه چرا اقدام به حذف یارانه ها نمی کند را باید خود دولت پاسخگو باشد و اخیراً نیز اعلام کرده اند که قابل شناسایی نیست و این دوصدایی در دولت است.
نماینده مردم گچساران و باشت ادامه داد: اگر نمی توانند ثروتمندان را شناسایی کنند، می توانند فقرا را شناسایی کنند و احتمالاً مجلس هم به این فاز وارد شود و البته دولت و مجلس هم می بایست در این زمینه با هم هماهنگ باشند و پیشنهاد من هم همین این است که بطور مثال خانواده های تحت پوشش کمیته حضرت امام خمینی(ره)، مستمری بگیران و مددجویان بهزیستی و... را یارانه بدهیم یا یارانه بیشتری داده شود و از یارانه سایر افراد کمتر شود و یکدفعه نیز آن را حذف نکنیم چون تبعاتی در بر خواهد داشت.
تاج گردون همچنین در پاسخ به این سوال که دولت برای اینکه در حوزه اقتصاد و بودجه به مشکل بر نخورد چه کارهایی می تواند صورت دهد گفت: دولت بخاطر اینکه فشار کمتری در رابطه با بودجه 94 متحمل شود می بایست اول از همه فاکتور یا با بحث یارانه ها را دقت بیشتری داشته باشد. و دوم اینکه می بایست ما با دولت در کاهش هزینه های جاری آن همکاری بیشتری داشته باشیم و مصارف آن را پایین بیاوریم.
و بحث دیگری که می تواند به دولت کمک کند، حذف پروژه های زائد غیرضروری عمرانی است که به طول انجامیده اند و سالها نیمه کاره مانده اند.
تاج گردون در رابطه با بحث درمان عمومی و اهمیت آن در بودجه اظهار داشت: آنچه که در سال 93 بخوبی مورد توجه و هماهنگی دولت و مجلس قرار گرفت، بحث بهداشت و درمان و هزینه های آن بود که یکی از بهترین کارهای انجام شده در سال 93 بوده است. در این بودجه سعی کردیم که یک درصد از درآمد مالیات بر ارزش افزوده به بخش درمان اختصاص یابد که عدد قابل توجهی بوده است که این کار را نیز برای بودجه 94 ادامه خواهیم داد و بطور کل یکی از کارهای خوبی که انجام شده و برای مردم بسیار مهم و ارزشمند بوده، کاهش هزینه درمان بوده است و این در بودجه 94 تداوم خواهد داشت و البته این مستلزم آن است که وزارت بهداشت و درمان نیز پیگیری کند و مردم نیز می بایست به سهم خود کمک کنند.
تاج گردون همچنین در رابطه با یکسان سازی نرخ ارز توسط دولت بیان داشت: این کار یکبار در کشور ما انجام شد اما بعلت تغییر و تحولات نشد که تداوم داشته باشد. این موضوع را دولت در سال 94 نمی تواند شروع کند چون یکسری مقدماتی دارد که به نظر می رسد فراهم نشده و یکی از این مقدمات خیلی جدی سیاستهای یکسان سازی نرخ ارز، کاهش بیش از حد نرخ تورم است، یعنی تورم را بیش از این می بایست پایین بیاوریم. 
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهاراتش در برنامه اقتصاد ایران اظهار داشت: مردم باید بدانند که نماینده های مجلس، نماینده های مردم هستند و می بایست ما نمایندگان نیز حواسمان به مردم باشد و به آنها توجه کنیم تا مبادا در سیاستهای ما له شوند و ما به حتم به این موضوع بسیار توجه خواهیم کرد و این قول را خواهیم داد که در کمیسیون تلفیق و مجلس، به دغدغه هایشان بطور ویژه دقت خواهیم کرد و آنها را تنها نخواهیم گذاشت./ک

 




Copy Right 2013 Artmis.ORG