اخبار عمومی
اعلام وصول 2
5803
تاریخ انتشار: 1394/04/30 19:09
با تمام شدن فصل بارشی در حوضه های آبریز رودخانه های استان خوزستان، یکی از کم سابقه ترین سال های خشک، در حوضه های آبریز مارون و کرخه رقم خورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرجهان، از روابط عمومي سازمان آب و برق خوزستان، مدیریت دفتر برنامه ریزی آب معاونت مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب اعلام کرد: حوضه مارون با آوردی معادل 30 درصد نرمال ورودی های آب به این سد، با پیامدهای شدید خشکسالی دست به گریبان است.

"داریوش بهارلویی" ادامه داد: به سبب تک سدی بودن سیستم رودخانه مارون و عدم وجود شرایط انتقال درون حوضه ای آب، این سد و رودخانه از شرایط ویژه ای برخوردار و نیازمند برنامه ریزی دقیق منابع آبی شده است.

وی گفت: هر چند در سال آبی جاری، با توجه به تکمیل سیستم پیش یابی های عددی بارش، رها سازی آب، هوشمند تر از سال های قبل در این حوضه صورت گرفته است، لیکن ابعاد کاهش ورودی های آب در کنار گرم شدن نسبی هوا، نامناسب بودن توزیع زمانی بارش ها و الگوی کشت منطقه که همخوان با تغییرات هیدروکلیماتولوژیک در این حوضه نیست، شرایط سختی را رقم زده است.

بهارلویی تاکید کرد: در حوضه آبریز کرخه نیز شرایط مشابه حوضه مارون مشاهده می شود. کاهش بارش ها توام با اثرات خشکسالی های متوالی اخیر، سبب شد که تامین آب در این حوضه لاجرم با محدودیت هایی همراه باشد.

او ضمن هشدار در خصوص توسعه و بارگذاری بر سیستم رودخانه ای در بالادست سدهای کرخه و مارون، خواستار توجه ویژه تمامی دست اندرکاران عرصه های آب و کشاورزی به این موضوع شد.

وی یادآور شد: رهاسازی و استفاده از آب به شیوه گذشته دیگر امکانپذیر نیست و انتظار اینکه تمامی مشکلات در حوضه های آبریز را بشود با رهاسازی آب برطرف نمود، انتظاری دور از واقع است.

مدیریت دفتر برنامه ریزی و کنترل منابع آب معاونت مطالعات پایه، با توجه به سیاست های سازمان آب و برق خوزستان در تعدیل اثرات خشکسالی و کمک به معیشت کشاورزان گفت: در سال آبی جاری به رغم همه محدودیت ها ضمن تامین نیازهای کشت پاییزه، برنامه ریزی منابع آب به گونه ای انجام شد تا در ادامه سال آبی و تابستان خسارت به کشت های دائم منطقه، باغات و نخیلات به حداقل برسد.

بهارلویی خاطرنشان کرد: در حوزه تولید انرژی نیز با آبگیری مناسب سدهای حوضه کارون بزرگ مشکل خاصی بوجود نمی آید.

وی ابراز امیدواری کرد هر چند پدیده مخرب خشکسالی نزدیک به یک دهه استان خوزستان را در بر گرفته است، اما با برنامه ریزی دقیق و اعمال صرفه جویی در تمامی عرصه ها و هماهنگی همه سازمان های دولتی، خصوصی و همدلی مردم و کشاورزان سختکوش خوزستان، این شرایط دشوار، قابل گذر و مدیریت است.


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*