اخبار عمومی
اعلام وصول 2
309970
تاریخ انتشار: 1402/11/14 20:21
«تالاب برم الوان» در شهرستان بهمئی(نگین گردشگری جنوب) به شماره 2539 به فهرست جهانی تالاب‌های بین‌المللی افزوده شد

به گزارش پایگاه خبری عصرجهان؛ تالاب برم الوان به شماره 2539 در فهرست تالاب‌های با اهمیت بین‌المللی در کنوانسون رامسر به ثبت رسید.

 تالاب برم الوان با عمق بین ۱۲ تا ۳۰ متر  در بخش سرآسیاب یوسفی شهرستان بهمئی واقع شده است و با شهر لیکک مرکز شهرستان۴۰ کیلومتر فاصله دارد. این میراث طبیعی با مساحتی حدود ۱۴ هکتار در نزدیکی تپه‌ ماهورهای گچی قرار گرفته است و حاشیه این تالاب با گیاهان نادری مانند نی، گز، زالزالک و خارشتر پوشیده شده است.

کنوانسون رامسر بعنوان یک معاهده بین المللی سال ١۹۷١ میلادی (۱۳۴۹خورشیدی) با حضور روسای محیط‌زیست ١۸ کشور و مسوولان برخی نهادهای بین‌المللی از جمله فائو، یونسکو، اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) و صندوق جهانی طبیعت (WWF) در شهر رامسر شکل گرفت، اکنون این پیمان ۲ هزار و ۴۱۲ مکان به وسعت بیش از ۲۵۴ هزار هکتار در ۱۷۱ کشور را پوشش می‌دهد

 

سایت رسمی کنوانسون رامسر با اعلام این خبر نوشت:جمهوری اسلامی ایران برم الوان را به عنوان بیست و ششمین تالاب بین المللی خود معرفی کرده است.

این تالاب در نزدیکی منطقه حفاظت‌شده تنگ سولک و ذخیره‌گاه جنگلی قرار دارد که توسط رشته‌کوه زاگرس احاطه شده است. این دریاچه لب شور دائمی است که از چاله های آب طبیعی و گودال های گچ تغذیه می شود. این ویژگی ها سایت را در منطقه استپی جنگلی کوه های زاگرس منحصر به فرد می کند. 

حدود 170 گونه گیاهی و جانوری در این سایت و حدود 540 گونه در منطقه حفاظت شده جنگل ثبت شده است. این سایت(تالاب برم الوان) برای بسیاری از گونه‌های موجود در جنگل‌های ذخیره‌گاه، به‌ویژه در فصول گرم‌تر پناه می‌دهد. درختان بادام و بلوط اطراف، چاله‌های گچ و گیاهان کنار دریاچه، زیستگاه لانه‌سازی حیاتی 17 گونه پرنده و زیستگاه تکثیر حدود 5000 پرنده آبی است. بسیاری از این پرندگان در معرض تهدید هستند، از جمله لپنگ اجتماعی در معرض خطر انقراض ( Vanellus gregarius )، و عقاب استپی در معرض خطر ( Aquila nipalensis ) و شاهین ساکر ( Falco cherrug ). این سایت توقفگاهی برای بسیاری از پرندگان مهاجر، به ویژه اردک ها است. 

همچنین زیستگاه تخم ریزی برای گونه های آسیب پذیر مانند کپور معمولی ( Cyprinus carpio )، بیننی ( Mesopotamichthys sharpeyi ) و لاک پشت خاردار مدیترانه ای ( Testudo graeca ) فراهم می کند.

 

 


بیشتر بخوانید :


کانال تلگرام عصر جهان



ثبت نظر

نام*
ایمیل(اختیاری)
نظر*